torsdag 20 juli 2017

Resplaner

Nästa vecka kommer vi, hela familjen utom nittonåringen som åker på resa, att tillbringa på en utskärsholme. Men veckan efter det är bara sjuåringen och jag lediga. Vi måste hitta på något, kom jag fram till, annars kommer det bara att sluta med att jag plockar och städar och gör vardagsgrejor och sjuåringen blir uttråkad av bristen på sällskap och action. En liten resa var önskemålet, av budgetvariant och inte längre än max fyra-fem dagar. Stockholm och Tallinn, kanske Pärnu, är ju alltid trevliga men där har vi varit många gånger. Och flygbiljetter är vansinnigt dyra så här i semestertider.

Men i går kom jag på det, när det var kallt och molnigt och jag av någon orsak kom in på SJs sidor när jag surfade. I Sverige åker tydligen barn tåg gratis med en betalande vuxen (åtminstone på vissa rutter och vissa tider). Så nu har jag bokat båt till Stockholm och sedan tåg vidare till Göteborg, där vi ska stanna i två nätter. Båt- och tågresorna tur och retur blev totalt 150 euro för oss båda två, och då betalade jag ändå litet extra för en bättre hytt och bekvämare tågtider. Mycket rimligt just nu, då allt verkar vara dubbelt så dyrt som vanligt, tycker jag. Sedan tillkommer ju boende och mat, förstås.

Så nu ser vi fram emot Göteborg! Jag har bara kört igenom staden som hastigast, sjuåringen har aldrig varit där. Där verkar finnas mycket att göra för en aktiv och äventyrslysten sjuåring, och jag - jag ser mest fram emot att äta skaldjur till varje mål. 

1 kommentar:

  1. Förståss, skall Ni besöka Nordens Största Nöjesfält, dvs Liseberg www.liseberg.se där man promenerar i Spökhotellet, ser Kaniner, som underhåller osv, till vilka Jobb, jag en gång, skulle har viljat söka med tanken, att om de vore glada, om Personalen i Spökhotellet och Kaninerna, även vid behov, kan underhålla på finska, men det rasade ju vid, att man behövde ett Svenskt Personnummer, vilket är krongligt att få som finländare, efter att jag konsulterat en bekant finländare, som jobbade en tid i Sveriget. Men oberoende, som Kund, kan man alltid åka dit och lyckatill med Er Resa!

    SvaraRadera